Connect with us

Hi, what are you looking for?

Aktualności

Rzadkie Audi Quattro z 1990 roku na aukcji Villa d’Este

1990 Audi Quattro 20V
1990 Audi Quattro 20V foto: Robin Möhl / Courtesy of Broad Arrow Auctions

Audi Quattro 20V – rajdowa legenda, która nie starzeje się z czasem

Lata 80. XX wieku to era wielkich zmian w motoryzacji. Na rajdowych trasach królowały potężne maszyny, a producenci samochodów próbowali prześcignąć się w innowacjach. W takich okresach powstają samochody, które zmieniają reguły gry, definiują całe epoki i wyznaczają nowe standardy technologiczne. Audi Quattro bez wątpienia należy do tej elitarnej grupy. W czasach, gdy napęd na cztery koła kojarzył się głównie z ciężkimi terenówkami, inżynierowie z Ingolstadt stworzyli sportowe coupé, które zrewolucjonizowało zarówno świat rajdów, jak i produkcję samochodów drogowych. 

Teraz wyjątkowy egzemplarz tego legendarnego modelu z 1990 roku, z zaledwie 41.239 kilometrami na liczniku, trafi pod młotek podczas prestiżowej aukcji Concorso d’Eleganza Villa d’Este 25 maja 2025 roku. Czy ten samochód, wyceniony na 130 000-150 000 euro, znajdzie nowego właściciela? I dlaczego po ponad trzech dekadach od zakończenia produkcji Quattro nadal rozpala wyobraźnię entuzjastów?

Narodziny rewolucji na czterech kołach

Gdy Audi zaprezentowało Quattro na Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 roku, nikt nie przypuszczał, że ten model na zawsze aż tak bardzo zmieni oblicze motoryzacji. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy z permanentnym napędem na wszystkie koła. Innowacyjny system quattro, opracowany został przez Fritza Tenglera. To techniczne arcydzieło pozwoliło stworzyć kompaktowy, lekki i niezwykle skuteczny układ napędowy, który dawał Audi przewagę zarówno na drodze, jak i na odcinkach specjalnych rajdów.

1990 Audi Quattro 20V
1990 Audi Quattro 20V foto: Robin Möhl / Courtesy of Broad Arrow Auctions

Sercem Ur-Quattro (jak dziś nazywa się oryginalny model, aby odróżnić go od późniejszych Audi z napędem quattro) był pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o pojemności 2,1 litra, generujący 200 KM. Ta jednostka napędowa, o charakterystycznym, niezapomnianym brzmieniu, zapewniała sportowe osiągi na poziomie Porsche 911, przy cenie wynoszącej w 1980 roku 49.900 marek niemieckich. Połączenie mocy, trakcji i praktyczności sprawiło, że Quattro szybko zyskało status kultowego.

Od rajdowych triumfów do garażu kolekcjonera

Historia Audi Quattro nierozerwalnie związana jest z sukcesami w Rajdowych Mistrzostwach Świata. To właśnie ten model sprawił, że napęd na cztery koła stał się standardem w rajdach. Między 1982 a 1984 rokiem Audi zdobyło dwa tytuły producenta i dwa tytuły kierowców. Legendarne nazwiska takie jak Hannu Mikkola, Michèle Mouton, Stig Blomqvist i Walter Röhrl na zawsze związały się z historią Quattro.

Szczególnie w legendarnej erze Grupy B (1981-1986) Quattro wyznaczało standardy. Jego pięciocylindrowy silnik rzędowy, zwłaszcza w ostatniej wersji Grupy B – E2, oferował niepowtarzalne wrażenia dźwiękowe i prowadzenie. Choć rywale tacy jak Peugeot ostatecznie dogonili Audi pod koniec ery Grupy B, to właśnie Quattro zmieniło zasady gry w rajdach i żaden samochód z napędem na dwa koła nigdy więcej nie wygrał mistrzostwa WRC.

Silnik Audi Quattro 20V
Silnik Audi Quattro 20V foto: Robin Möhl / Courtesy of Broad Arrow Auctions

Oferowany na aukcji egzemplarz z 1990 roku reprezentuje jeden z ostatnich roczników produkcji Ur-Quattro. Wyprodukowany dla rynku szwajcarskiego, zachwyca rzadkim lakierem Panthero Metallic i wyjątkowo niskim przebiegiem. W 2009 roku przeszedł profesjonalną renowację lakierniczą oraz gruntowny przegląd techniczny u specjalisty Audi – firmy Bachmann. Podczas ostatniego serwisu we wrześniu 2021 roku wymieniono pompę wody i pasek rozrządu. Do niedawna samochód był częścią kolekcji muzeum Autobau Erlebniswelt w Romanshorn, co dodatkowo podnosi jego wartość kolekcjonerską.

Technologiczny majstersztyk swojej epoki

Audi Quattro przez cały okres produkcji (1980-1991) było stale udoskonalane. Oferowany na aukcji egzemplarz to wersja z końcowego okresu produkcji, wyposażona w najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne. Od 1987 roku Quattro otrzymało większy silnik o pojemności 2,2 litra oraz mechanizm różnicowy Torsen, który zastąpił wcześniejszy, ręcznie blokowany dyferencjał centralny.

Najważniejsza zmiana nastąpiła jednak w 1989 roku, gdy wprowadzono silnik z 20-zaworową głowicą i podwójnymi wałkami rozrządu, zwiększając moc do 220 KM. Ta jednostka napędowa pozwalała rozpędzić Quattro do imponującej prędkości maksymalnej 230 km/h. Połączenie tej mocy z legendarnym napędem quattro dawało kierowcy niezrównane poczucie kontroli i pewności w każdych warunkach drogowych.

Cyfrowe wyświetlacze Audi
Cyfrowe wyświetlacze Audi foto: Robin Möhl / Courtesy of Broad Arrow Auctions

Warto zauważyć, że Audi Quattro było również pionierem w dziedzinie elektroniki pokładowej. Od 1983 roku model ten wyposażony był w cyfrowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem LCD, który szybko zyskał status kultowego. Ta futurystyczna deska rozdzielcza doskonale komponowała się z awangardowym charakterem całego samochodu. Naśladowcą takiej deski okazał się Opel ze swoim modelem Kadet E GSI.

Ponadczasowa estetyka niemieckiej inżynierii

Patrząc na Audi Quattro, trudno uwierzyć, że jego design ma ponad 40 lat. Charakterystyczne, kwadratowe nadwozie z poszerzonymi nadkolami, zaprojektowane przez Martina Smitha, emanuje surową, techniczną elegancją. Nie ma tu zbędnych ozdobników czy stylizacyjnych sztuczek – każda linia i każdy detal podporządkowane są funkcji.

Wnętrze oferowanego na aukcji egzemplarza z 1990 roku łączy sportowy charakter z luksusem. Częściowo skórzane fotele zapewniają doskonałe podparcie boczne, a trójramienna kierownica idealnie leży w dłoniach. Konsola środkowa, również wykończona skórą, biegnie przez całą długość kabiny aż do tylnych siedzeń. Napis „quattro” pojawia się w kilku miejscach, subtelnie przypominając o wyjątkowym rodowodzie tego samochodu.

Wnętrze Audi
Wnętrze Audi foto: Robin Möhl / Courtesy of Broad Arrow Auctions

Kolor Panthero Metallic, którym pokryty jest oferowany egzemplarz, doskonale podkreśla muskularne proporcje Quattro. W słońcu lakier mieni się subtelnymi refleksami, dodając klasycznej sylwetce nowoczesnego charakteru. To rzadko spotykany odcień, który dodatkowo podnosi wartość kolekcjonerską tego egzemplarza.

Inwestycja w motoryzacyjną historię

Audi Quattro to nie tylko legendarny samochód – to kawałek motoryzacyjnej historii, który z roku na rok zyskuje na wartości. Z całkowitej produkcji wynoszącej zaledwie 11 452 egzemplarze, wiele zostało utraconych w wypadkach lub uległo degradacji przez lata intensywnego użytkowania. Dobrze zachowane, oryginalne egzemplarze z niskim przebiegiem, takie jak ten oferowany na aukcji Villa d’Este, stają się coraz rzadsze i bardziej poszukiwane.

Jeszcze rzadsza jest homologacyjna wersja dla rajdów – Audi Quattro Sport z 306 KM, która została wyprodukowana w zaledwie 212 egzemplarzach i już w połowie lat 80. była najdroższym niemieckim samochodem seryjnym, kosztującym około 200 000 marek. Dziś dobrze zachowany Sport Quattro może kosztować nawet pół miliona euro.

1990 Audi Quattro 20V
Smukły tył Audi foto: Robin Möhl / Courtesy of Broad Arrow Auctions

Ceny standardowych wersji Ur-Quattro również znacząco wzrosły w ostatnich latach. Wyjątkowe egzemplarze, takie jak ten oferowany przez Broad Arrow Auctions, regularnie osiągają sześciocyfrowe kwoty. Szacowana wartość 130 000-150 000 euro odzwierciedla zarówno historyczne znaczenie modelu, jak i wyjątkowy stan tego konkretnego egzemplarza.

Ikona, która wciąż rozpala emocje

Choć produkcja oryginalnego Audi Quattro zakończyła się w maju 1991 roku, jego wkład w motoryzację żyje do dziś. System quattro stał się synonimem marki Audi, a technologia napędu na wszystkie koła jest obecnie standardem w samochodach sportowych i premium. Nawet w erze elektryfikacji, Audi adaptuje system quattro do swoich elektrycznych modeli e-tron, łącząc historyczną innowację z technologią przyszłości.

Dla kolekcjonera lub entuzjasty, który zdobędzie oferowany egzemplarz Quattro na aukcji Villa d’Este, będzie to nie tylko wyjątkowy samochód – to kawałek motoryzacyjnej rewolucji, która zmieniła sposób, w jaki postrzegamy sportowe samochody. To możliwość doświadczenia charakterystycznego brzmienia pięciocylindrowego silnika, precyzji legendarnego napędu quattro i poczucia, jak to jest prowadzić samochód, który zrewolucjonizował świat rajdów.

Czy warto wydać 150 000 euro (lub więcej, bo nie zapominajmy o licytacji) za 35-letnie Audi? Dla prawdziwego entuzjasty odpowiedź może być tylko jedna: bezcenne doświadczenie posiadania legendy, która nigdy nie przeminie.

ZOBACZ WIĘCEJ:

Abarth

Autobianchi A112 Abarth: mały włoski skorpion, który podbił serca entuzjastów Czy kompaktowe auto może być dziełem sztuki inżynieryjnej? W latach 70., gdy Europa oszalała...

Aktualności

Holenderski skarb na aukcji – BMW, jakich świat nie widział Świat motoryzacji klasycznej co jakiś czas wstrzymuje oddech, gdy na rynek trafiają prawdziwe perełki....

Aktualności

Prototyp marzeń Ford GT40 Roadster z Le Mans Czy można wyobrazić sobie Forda GT40 bez charakterystycznego dachu? W 1965 roku, gdy świat oszalał na...