Upadek Saaba
Prawdopodobnie już nie uda się uratować szwedzkiej marki Saab i zniknie ona ze współczesnej motoryzacyjnej mapy. Razem z marką zniknie muzeum Saaba wraz ze swoją unikalną kolekcją aut.
Chociaż marka Saab nie jest jeszcze przeszłością, istnieje jeszcze iskierka nadziei na znalezienie inwestora, który przejmie spółkę i spłaci jej zobowiązania.
Likwidator spółki, firma Delphi rozpoczęła sprzedaż unikalnej kolekcji samochodów Saab ze zbiorów muzeum w Trollhättan. Na sprzedaż zostało wystawionych 120 modeli, włącznie z pojazdami z lat czterdziestych ubiegłego wieku.
Prototypy, samochody koncepcyjne czy najbardziej znane modele Saaba trafią w ręce kolekcjonerów. Najstarszy samochód pochodzi z 1946 roku, a najmłodszym modelem jest Saab Aero X z 2006 roku.
Ciekawą ofertą jest model Ursaab z 1946 roku, który był prototypem pierwszego modelu Saaba. Można również licytować sportowe modele z numerami załogi na drzwiach (między innymi modele Saab 93). Niektóre samochody mają dosłownie symboliczny przebieg wynoszący kilka lub kilkanaście mil.
Na liście znajduje się model Saab 94 Sonnet GT 750 z 1956 roku, pięknie odrestaurowany w Stanach Zjednoczonych z aluminiową karoserią i silnikiem o mocy 57,5KM. Jak na ówczesne czasy było to auto całkowicie sportowe, co zresztą potwierdza jego sylwetka. Na sprzedaż wystawione są wszystkie 3 generacje tego modelu.
Wszystkie modele Saaba można oglądać na stronie internetowej likwidatora spółki.