Niezniszczalny Saab 900 turbo
Co ma nam do zaproponowania mocny Saab 900 Turbo? Warto się nim zainteresować? Sprawdzimy jakie zalety ma youngtimer Saab 900 Turbo.
W latach 70-tych XX wieku na dobre rozpoczął się kryzys paliwowy i horror na stacjach benzynowych. Kiedy w 1978 roku do salonów trafia model 900 Turbo z silnikiem 2,0 o mocy 145 KM (108 kW) o kryzysie paliwowym już nie ma mowy. Saab 900 był następcą bardzo udanego i solidnego modelu 99.
Samochody Saaba od początku były kojarzone z wysoką jakością wykonania i najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Nie inaczej było z modelem 900, który miał identyczny obrys jak poprzednik, Saab 99 na bazie którego został stworzony. Samochód otrzymał przód oraz tył zgodny z obowiązującym na tamte czasy designem i dostosowano go do norm bezpieczeństwa obowiązujących na rynku amerykańskim. Głównie dzięki zapewnieniu bezpieczeństwa Saab otrzymał tak ogromne zderzaki w których zostały umieszczone gazowe amortyzatory.
Dla osób, które wątpią w niezawodność Saaba, potwierdzeniem są osiągane przebiegi większości egzemplarzy. Do dzisiaj często można spotkać pierwszych właścicieli tych samochodów, którzy przejechali 200, 300 czy nawet 400 tysięcy kilometrów. Przebiegi powyżej 200 tys.km są przeważnie normą.
Klasycznymi przykładami samochodów nadgryzionych zębem czasu jest rdza drzwi, przedniej maski a także miejsca poprowadzenia półosi. Często również podsufitka już się nie trzyma dachu. Najsłabszym ogniwem całego samochodu jest skrzynia biegów, która czasami nie wytrzymuje momentu obrotowego. kompletna skrzynia automatyczna kosztuje około 3000 euro, tyle samo co nowy silnik bez osprzętu.
Saab zastosował też wzmocnioną klatkę bezpieczeństwa oraz rozbudował kontrolowane strefy zgniotu. Swoimi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa wyprzedzał konkurentów, mimo iż produkcja samochodów w fabryce samolotów nie była najważniejsza.
Montując nowoczesny, turbodoładowany silnik Saab zrobił coś, co nie udało się żadnemu z konkurentów. Zlikwidował tzw. turbodziurę. Zastosował on system, który cały czas pracował, doładowując silnik, a nadmiar ciśnienia, jeśli nie był w danym momencie potrzebny, został odprowadzany przez specjalny zawór. Dzięki temu Saab 900 Turbo miał rewelacyjne osiągi. W najsłabszej wersji przyspieszał od 0 do 100 km/h w 8,8 sekundy. Nawet dzisiaj takie przyspieszenie robi wrażenie.
Ciekawostką jest, że wersja 160-konna spala mniej paliwa od najsłabszej, 145-konnej. Saab 900 Turbo był pierwszym pojazdem tego producenta z turbodoładowanym silnikiem. Model ten występował w kilku wariantach jako dwu- lub czterodrzwiowe nadwozie oraz sedan lub liftback.
Wsiadając do tego auta podczas zamykania drzwi towarzyszy odgłos, który potwierdza solidność konstrukcji i bezpieczeństwo niczym w sejfie. Siadając na skórzanych siedzeniach z przodu mamy dużą ilość miejsca, czego nie da się powiedzieć o tylnej kanapie, która ma inną zaletę. Składając tylne siedzenia możemy uzyskać przestrzeń ładunkową znacznie przewyższającą wiele nowoczesnych kombi.
Najbardziej poszukiwanym modelem jest 900 Turbo Aero (występował tylko w wersji dwudrzwiowej), z twardym zawieszeniem i pakietem aerodynamicznym. Wersje czterodrzwiowe są bardziej rodzinnymi autami, jednak popyt na nie jest zdecydowanie mniejszy. Oprócz wersji Aero pożądanymi modelami są wersje późniejsze z pełnym dodatkowym wyposażeniem. Do modeli poddanym modyfikacjom lub wszelakim przeróbkom należy podchodzić sceptycznie i dokładnie je sprawdzić.
Ceny za wyjątkowo zadbane modele 16S Turbo z pełnym wyposażeniem i o przebiegu poniżej 200 000 km potrafią zaszokować. Nierzadko osiągają ceny powyżej 10 000 euro. Dobre właściwości jezdne, komfort i niezawodność 900 Turbo zaskakują nawet dziś. Ten przednionapędowiec to samochód z duszą, jednak znalezienie egzemplarza godnego uwagi graniczy w Polsce z cudem. Większość egzemplarzy jest w rękach miłośników marki, którzy nie zamierzają się ich pozbywać. Jedyną nadzieją pozostaną jeszcze rynki zachodnie, jednak ceny będą wyższe niż podobny model w Polsce.
Saab 900 Turbo był produkowany do 1985 roku z niewielkimi zmianami deski rozdzielczej oraz karoserii. Ceny Saaba 900 Turbo powoli zaczynają wzrastać. Zasługą tego jest jego solidna konstrukcja i opinia o sportowym i kultowym aucie.
foto: inside.saab.com