Roadster Ferrari 410 Superamerica
Dom aukcyjny RMAuction przeprowadził swoją pierwszą aukcję samochodów w tym roku. Licytacja odbyła się w Stanach Zjednoczonych, a dokładnie w Arizonie.
Jedną z ciekawszych motoryzacyjnych perełek był wystawiony na sprzedaż egzemplarz Ferrari 410 Superamerica Coupe z 1957 roku o numerze podwozia 0671 SA. Egzemplarz Ferrari 410 jest wyposażone w silnik V12 SOHC o pojemności 4962 cm sześciennych i mocy wynoszącej 340 KM.
Jednostka napędowa posiada cztery gaźniki Weber IF4C, manualną skrzynię biegów o czterech przełożeniach, niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami i sprężynami śrubowymi, a z tyłu półeliptyczne resory piórowe. Ferrari 410 Superamerica Coupe jest wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach.
Ferrari 410 zostało wyprodukowane w trzech seriach, a łącznie w 34 egzemplarzach. Model ten był przeznaczony dla klientów bardzo bogatych, stąd jego ekskluzywność. Samochód znalazł się w garażu znanych amerykańskich przemysłowców i biznesmenów takich jak William Doheny, Bob Wilkie czy Bill Harrah. W Europie do grona osób które faworyzowali wyjątkowe i prestiżowe samochody z Modeny należał książę Bernhard z Holandii czy importer alkoholi Johnny Walker Dottore Enrico Wax.
Aluminiowa karoseria została zaprojektowana oraz wykonana przez znaną włoską firmę Pininfarina i była wykonywana ręcznie. Choć wszystkie modele są wyglądem zbliżone do siebie, nie ma dwóch jednakowych egzemplarzy.
Sprzedawany na aukcji egzemplarz został przywrócony do stanu fabrycznego poprzez byłych pracowników fabryki Ferrari oraz rzemieślników Scaglietti. Jednym z właścicieli Ferrari 410 był producent filmowy Greg Garrison. Był on jednym z najwybitniejszych kolekcjonerów samochodów marki Ferrari. Zlecał on budowanie pojedynczych egzemplarzy samochodów na wyłączność, które następnie pokazywał w swoich hollywoodzkich produkcjach filmowych.
Aukcja Ferrari 410 Superamerica Coupe odbyła się 20 stycznia 2012. Cena wywoławcza była na odpowiednim poziomie do jego ekskluzywności i wynosiła od 1 750 000 – 2 250 000 dolarów amerykańskich. Samochód o takiej przeszłości i wyprodukowany w tak małej ilości egzemplarzy z pewnością wart jest każdej ceny o ile tylko mamy odpowiednie środki.
Początki Ferrari 410 Superamerica
Pierwotnie silnik, który miał napędzać Ferrari 410 Superamerica został zaprezentowany na Paris Motor Show w październiku 1955 roku. Nowy napęd został umieszczony na podwoziu modelu 375 America, natomiast kompletny samochód został już zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Brukseli na początku 1956 r. Wizualnie kształt samochodu pokazanego na Salonie w Brukseli w 1956 roku był bardzo podobny do nowego projektu coupe 250 GT autorstwa Pinin Fariny.
Producent ograniczył ilość wyprodukowanych sztuk modelu 410 Superamerica do trzech serii, które zjechały z linii montażowej w latach 1956-1959. Ponieważ modele Ferrari 410 Superamerica były drogimi i bardzo ekskluzywnymi pojazdami przeznaczonymi dla zamożnych klientów, różnice w detalach wykończeniowych występowały nawet w standardowych wersjach, mające na celu spełnić konkretne życzenia zamawiających pod ich indywidualne życzenia. Z tego powodu znalezienie dwóch modeli o identycznej specyfikacji jest niemal nie do zrealizowania, chociaż dzięki temu wzrasta ich ekskluzywność.
Podwozia dla samochodów z serii I i II, z fabrycznym oznaczeniem 514 miały rozstaw osi 2600 mm lub 2800 mm. Z przodu konstruktorzy zastosowali niezależne zawieszenie, poprzez wahacze z pojedynczymi sprężynami śrubowymi i amortyzatorami, podczas gdy sztywna tylna oś była podparta na resorach piórowych i wyposażona w amortyzatory hydrauliczne. Na wszystkich osiach zamontowano hamulce bębnowe z hamulcem ręcznym działającym na tylne koła.
Silniki serii I i II, z oznaczeniem fabrycznym 126, stanowiły kontynuację rozwoju jednostki blokowej Lampredi stosowanej w modelu 375, o zwiększonej pojemności do 4962 cm3 i mocy aż 340 KM pozwalającej na rozwiniecie prędkości maksymalnej wynoszącej 262 km/h. Silnik pracował z czterobiegową, zsynchronizowaną skrzynią biegów z napędem na tylną oś.
Udoskonalona trzecia seria
Podwozie samochodów trzeciej serii Ferrari 410 Superamerica miały fabryczne oznaczenie 514/A z rozstawem osi 2600 mm i mechanicznie bazowały na wcześniejszych seriach. Stylistyka karoserii była wspólna dla wszystkich samochodów z tej serii, jednak różnice indywidualne nadal istniały, z których najbardziej zauważalne były reflektory.
Silniki tej serii posiadały oznaczenie 126/58 i zostały wyposażone w przeprojektowane głowice ze zmienionym układem zapłonowym, który znalazł w późniejszym czasie zastosowanie w modelu 250 GT z silnikiem 3,0 litra.
źródło/foto: rm auctions.com