Connect with us

Hi, what are you looking for?

Aktualności

Japoński gigant ożywia legendę – elektryczny Nissan Skyline GT-R R32

Elektryczny Nissan Skyline GT-R R32
Elektryczny Nissan Skyline GT-R R32 foto: Nissan

Elektryczna 'Godzilla’ – Nissan R32 Skyline GT-R powraca w wersji EV

Dla miłośników motoryzacji na całym świecie, wiadomość o powrocie kultowego Nissana Skyline GT-R R32 na pewno będzie elektryzująca. Japoński gigant właśnie zaprezentował elektryczną wersję tej legendy, która pojawi się na rynku w 2025 roku. Okrzyknięty niegdyś „Godzillą”, legendarny sportowy model powróci w nowej, bezemisyjnej odsłonie, zachowując swój charakterystyczny wygląd i sportowy charakter.

Nissan, pracujący nad tym projektem od marca 2023 roku, postanowił przywrócić do życia jeden z najbardziej kultowych samochodów w historii motoryzacji. Elektryczny Nissan Skyline GT-R R32 zadebiutuje na 2025 Tokyo Auto Salon, gdzie zaprezentowany zostanie obok takich modeli, jak GT-R NISMO Special Edition czy koncepty Ariya NISMO i X-Trail.

Narodziny elektrycznej „Godzilli”

Decyzja o stworzeniu elektrycznej wersji Skyline GT-R R32 nie była przypadkowa. Jak podkreśla Nissan, inicjatywa ta „ma na celu uchwycenie i odtworzenie uroku modelu BNR32 przy jednoczesnej integracji nowoczesnej elektryfikacji”. Zespół inżynierów, który pracował nad tym projektem, postawił sobie za zadanie zachowanie ducha i charakteru legendarnego sportowca, jednocześnie dostosowując go do wymogów współczesnej motoryzacji.

Elektryczny Nissan Skyline GT-R R32
Elektryczny Nissan Skyline GT-R R32 foto: Nissan

Choć Nissan nie podał jeszcze oficjalnych danych technicznych zmodernizowanego Skyline’a, możemy spodziewać się, że elektryczna „Godzilla” zachowa swój sportowy charakter. Oryginalna, spalinowa wersja R32 GT-R była napędzana 2,6-litrowym, sześciocylindrowym silnikiem twin-turbo, rozwijającym 206 kW mocy i 353 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało jej zaledwie 5 sekund.

Mimo iż japoński producent nie ujawnił jeszcze szczegółów dotyczących napędu elektrycznego R32 EV, możemy założyć, że dołoży on wszelkich starań, aby nowa wersja zachowała sportowy charakter i osiągi swego poprzednika. Oczekiwania fanów wobec tego modelu są bowiem ogromne.

Nissan Skyline GT-R R32 i jego historia

Skyline GT-R R32 to prawdziwa legenda motoryzacji, która zapisała się złotymi zgłoskami w historii japońskiej, a także światowej motoryzacji. Model ten po raz pierwszy pojawił się w 1989 roku, szybko zyskując sławę na torach wyścigowych na całym świecie.

W Australii R32 GT-R stał się prawdziwą ikoną, zdominowawszy tamtejsze mistrzostwa serii Australian Touring Car Championship w latach 1990-1992. Ponadto, model ten odniósł zwycięstwa w wyścigach Bathurst 1000 w 1991 i 1992 roku. Ta dominacja na torach szybko przełożyła się na ksywkę „Godzilla”, którą do dziś jest określany.

Mimo sportowego charakteru, R32 GT-R był również dostępny w wersji drogowej. Produkowana w latach 1989-1994 odmiana cywilna była napędzana 2,6-litrowym silnikiem twin-turbo, rozwijającym 206 kW mocy i 353 Nm momentu obrotowego. Pozwalało to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5 sekund, czyniąc z niej prawdziwego sportowego potwora.

Nissan Skyline GT-R R32
Nissan Skyline GT-R R32 foto: Nissan

W 1991 roku Nissan Australia sprowadził na rynek lokalny 100 egzemplarzy drogowej wersji R32 GT-R, które kosztowały wówczas około 107 000 dolarów australijskich (czyli ok. 242 656 dolarów w przeliczeniu na dzisiejsze ceny).

Niestety, w 2021 roku Australia pożegnała się z nową generacją Nissana GT-R, ponieważ model ten nie spełniał już wymogów dotyczących bezpieczeństwa. Teraz fani japońskiej marki mogą odetchnąć z ulgą – legendarny sportowiec powraca, choć w elektrycznej odsłonie.

Elektryczna „Godzilla” – co wiemy o nowym Nissanie Skyline GT-R R32 EV?

Nissan oficjalnie zaprezentował elektryczną wersję kultowego Skyline’a GT-R R32 na nadchodzącym Tokyo Auto Salon 2025. Model ten ma stanowić hołd dla jednego z najbardziej ikonicznych samochodów w historii japońskiej motoryzacji, jednocześnie adaptując go do wymogów współczesnej, bezemisyjnej ery.

Według producenta, prace nad projektem elektrycznego Skyline’a GT-R R32 trwały ponad rok, a cały proces rozpoczął się w marcu 2023 roku. Inżynierowie Nissana postawili sobie za zadanie zachowanie charakteru i ducha legendarnego sportowca, jednocześnie zastępując jego spalinowy napęd nowoczesnym układem elektrycznym.

Choć szczegóły techniczne R32 EV nie zostały jeszcze ujawnione, możemy się spodziewać, że Nissan dołoży wszelkich starań, aby nowa, elektryczna „Godzilla” zachowała sportowy charakter i osiągi swego spalinowego poprzednika. Oryginalna wersja R32 GT-R rozpędzała się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5 sekund, dzięki 206-kilowatowemu silnikowi twin-turbo.

Nissan Skyline GT-R "R32" z lat 1989-94
Nissan Skyline GT-R „R32” z lat 1989-94 foto: Nissan

Można założyć, że elektryczny Skyline GT-R R32 będzie wyposażony w wysokowydajny układ napędowy, który pozwoli mu na zachowanie imponujących osiągów. Niewykluczone również, że Nissan zdecyduje się na zastosowanie zaawansowanych technologii, takich jak szybkie ładowanie czy zaawansowany system odzyskiwania energii.

Co dalej?

Nissan Skyline GT-R R32 to legenda motoryzacji, która zapisała się na stałe w historii japońskiej, a także światowej branży automotive. Teraz kultowy sportowiec powraca w nowoczesnej, elektrycznej odsłonie, zachowując swój charakterystyczny wygląd i sportowy charakter.

Japoński gigant pracował nad tym projektem przez ponad rok, stawiając sobie za cel uchwycenie i odtworzenie uroku modelu BNR32, jednocześnie dostosowując go do wymogów współczesnej, bezemisyjnej ery. Choć szczegóły techniczne nowego, elektrycznego Skyline’a GT-R R32 nie zostały jeszcze ujawnione, fani mogą liczyć na to, że nowa „Godzilla” zachowa imponujące osiągi swego spalinowego poprzednika.

Elektryczna wersja kultowego Nissana zadebiutuje na Tokyo Auto Salon 2025, gdzie zaprezentowana zostanie obok takich modeli, jak GT-R NISMO Special Edition czy koncepty Ariya NISMO i X-Trail. To bez wątpienia jedno z najbardziej wyczekiwanych premier motoryzacyjnych nadchodzącego roku.

ZOBACZ WIĘCEJ:

Aktualności

Porsche 911 T z 1973 roku – Nowa era modyfikacji klasycznych aut Motoryzacyjny świat od zawsze fascynował się legendarnym Porsche 911. Model ten przez...

Aktualności

Ford Escort Mk1 RS: Powrót Legendy Czy legendarny samochód można dostosować do współczesnych standardów, zachowując jednocześnie swój niepowtarzalny charakter? Escort Mk1 RS to kultowy...

Aktualności

BMW 858 CSL – Klasyka i współczesność w nowym wydaniu Czy można połączyć legendarny design klasycznego BMW z nowoczesnymi technologiami i osiągami na miarę...