Rarytas na czeskim rynku
W świecie motoryzacji często natykamy się na prawdziwe perełki, modele, które z różnych przyczyn nie trafiły do masowej produkcji, a mimo to zapisały się na kartach historii. Jednym z takich samochodów jest Skoda 440 Karosa, unikatowy prototyp z lat 50., który dziś możemy podziwiać w pełnej krasie (nie tylko) za sprawą pojawienia się tego egzemplarza na czeskich portalach ogłoszeniowych.
Jedyny taki wyjątkowy egzemplarz Skody obecnie znajduje się na rynku na sprzedaż za zdumiewającą kwotę 9 999 999 CZK, co w przeliczeniu daje około 1,7 miliona złotych. Ten unikatowy prototyp, stworzony w latach 50., przyciąga uwagę nie tylko kolekcjonerów, ale także miłośników historii motoryzacji.
Unikalna Skoda 440 Karosa
Skoda 440, znana również jako Spartak, jest pojazdem, który zyskał miano „pokusného automobilu”. W odróżnieniu od standardowych modeli, ten prototyp charakteryzuje się nowoczesną, stylową karoserią zaprojektowaną przez legendarnego czeskiego projektanta Otakara Diblíka.
W tamtych czasach w Czechosłowacji zaczęto eksperymentować z nowymi materiałami, co doprowadziło do stworzenia unikalnego roadstera. Prototyp zaprezentowany na wystawie w Brnie wzbudził ogromne zainteresowanie, mimo że ostatecznie wyprodukowano tylko jeden egzemplarz.
Technika i design czeskiego prototypu
Prototyp Skody 440 Karosa został zbudowany w słynnej blacharni Sodomka w Vysoké Mýto. Karoseria wykonana z laminatu składa się z siedmiu głównych elementów oraz odłączanej plexi-strefy. Części karoserii dostarczane były jako półprodukt. Choć koncepcja odłączanego dachu była innowacyjna, napotkała pewne problemy podczas testów, co wpłynęło na dalszy rozwój projektu. Przezroczysty dach z pleksiglasu, który niestety ze względu na słabe mocowanie sprawiał problemy podczas testów (podobno kilka razy odleciał podczas testów) i z którego ostatecznie zrezygnowano.
Podstawą konstrukcji Skody 440 jest stalowa rama oraz silnik o pojemności silnika 1.1 litra, który generuje moc 40 KM (29 kW) oraz moment obrotowy wynoszący 70 Nm. Pojazd wyposażono w czterostopniową manualną skrzynię biegów, która przenosiła napęd na tylne koła. Waga karoserii wynosi zaledwie 65 kilogramów, co czyniło kabriolet o około 100 kg lżejszym niż standardowy model Spartak, co z pewnością wpływało na jego osiągi.
Skoda 440 Karosa – Historia i renowacja
W 1960 roku prototyp uległ wypadkowi, który przyczynił się do jego odstawienia „w kąt” na terenie Karosy i jego długotrwałego zapomnienia. Na szczęście samochód został odkupiony przez inżyniera Nalezenca, który w kolejnych latach poddał go różnym modyfikacjom, jak zmiana przedniej i tylnej osi, auto zyskało nowe życie. Warto tutaj wspomnieć, iż inżynier Nalezenec był odpowiedzialny za montaż samochodu w firma Karosa Vysoké Mýto.
W latach 70. Skoda 440 Karosa trafiła w ręce kolejnych właścicieli i przeszła gruntowną renowację. Pojazd przeszedł przez wiele rąk i na przestrzeni lat, zanim trafił do muzeum Cabrio Gallery w pobliżu Hradca Králové, które obecnie go wystawia na sprzedaż. Pojazd przeszedł udokumentowaną renowację i jest w pełni sprawny, a na dowód tego posiada aktualne dopuszczenie do ruchu jako pojazd zabytkowy aż do 2029 roku.
Skoda 440 Karosa to fascynujący przykład motoryzacyjnej historii, który przypomina nam o innowacyjności i kreatywności ówczesnych konstruktorów. Jego unikatowe cechy i historia sprawiają, że staje się on cennym nabytkiem dla każdego miłośnika samochodów. To samochód, który pomimo burzliwych losów przetrwał do dziś, zachwycając swoim unikalnym designem i historią.
Ogłoszenia o sprzedaży tego prototypu możemy zobaczyć na stronach bazos.cz oraz rajveteranu.cz, gdzie dodatkowo przeczytamy, że cena opiera się na opinii biegłego rzeczoznawcy. Oferując jedyny taki egzemplarz na rynku, sprzedający stawia pytanie: ile jesteś gotów zapłacić za ten motoryzacyjny skarb?