Kolebka Sportowych Legend w Zuffenhausen
W czasach, gdy wiele marek przenosi produkcję tam, gdzie taniej i szybciej, Porsche trwa przy swoich korzeniach. W Zuffenhausen, na obrzeżach Stuttgartu, od 75 lat powstają auta, które wywołują szybsze bicie serca u każdego entuzjasty motoryzacji. Czy to nie ironiczne, że w świecie elektryfikacji i autonomicznych pojazdów, to właśnie miejsce o głęboko zakorzenionej tradycji staje się symbolem przyszłości? Jak to możliwe, że hala produkcyjna, która pamięta czasy powojennej odbudowy, dziś tętni życiem jak nigdy wcześniej?
Są fabryki, które stały się czymś więcej niż tylko halami produkcyjnymi. Takim miejscem bez wątpienia jest Zuffenhausen, niewielka dzielnica Stuttgartu, która od 75 lat jest sercem produkcji Porsche. To właśnie tutaj, 6 kwietnia 1950 roku, z linii montażowej zjechał pierwszy seryjnie produkowany Porsche 356, rozpoczynając niezwykłą podróż, która trwa do dziś. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak niewielki warsztat samochodowy przekształcił się w jeden z najbardziej prestiżowych ośrodków produkcji sportowych samochodów na świecie?
Od konstrukcyjnego biura do motoryzacyjnej świątyni
Historia Porsche w Zuffenhausen rozpoczyna się znacznie wcześniej niż produkcja pierwszego samochodu. Już w 1938 roku Ferdinand Porsche założył tam biuro konstrukcyjne, jednak prawdziwa produkcja samochodów pod marką Porsche rozpoczęła się dopiero po II wojnie światowej. Droga do sukcesu nie była prosta – pierwsze 52 egzemplarze legendarnego 356 z aluminiowymi nadwoziami powstały ręcznie w austriackim Gmünd w latach 1948-1950.
Po powrocie do Szwabii, sytuacja była daleka od idealnej. Własny zakład Porsche był okupowany przez siły alianckie, a biuro konstrukcyjne mieściło się w baraku przy Schwieberdinger Strasse. Firma musiała wynajmować przestrzeń w zakładzie Reutter Plant II po drugiej stronie ulicy na produkcję silników i montaż. W zamian, karoserie były budowane przez Reutter Plant I w zachodniej części Stuttgartu.
„Rozwój tej lokalizacji pokazuje, jak Porsche przekształciło się z małego producenta samochodów sportowych w wiodącą na świecie firmę produkującą ekskluzywne pojazdy,” podkreśla Albrecht Reimold, członek zarządu ds. produkcji i logistyki w Porsche AG.
Narodziny legendy w cieniu powojennych trudności
Pierwszy Porsche 356 wyprodukowane w Zuffenhausen zjechało z linii montażowej 6 kwietnia 1950 r. Do końca tegoż roku powstało zaledwie 317 samochodów, co może wydawać się bardzo skromne z dzisiejszej perspektywy, ale stanowiła początek niezwykłej historii sukcesu nie tylko modelu, ale i producenta.
Sukces 356 przyszedł szybko, napędzany wczesnymi zwycięstwami w wyścigach i ogromnym popytem na rynkach eksportowych. Model ten szybko stał się wizytówką marki, łącząc sportowe osiągi z niezawodnością i charakterystycznym designem. Do końca produkcji w 1965 roku, Porsche wyprodukowało około 78 000 egzemplarzy modelu 356. Ze względu na opóźnienia w przekazaniu Werk 1 przez amerykańską administrację wojskową, Porsche zleciło renomowanemu stuttgarckiemu architektowi Rolfowi Gutbrodowi zaprojektowanie Werk 2. Ta hala montażowa, zbudowana na terenie sprzedanym Porsche przez firmę Reutter, została oddana do użytku w 1952 roku i już w 1954 roku była rozbudowywana.
Innowacyjne podejście do produkcji od samego początku
Już w latach 50. Porsche w Zuffenhausen stosowało zasadę produkcyjną, która obowiązuje do dziś: elastyczną produkcję różnych wariantów na wspólnej linii. Coupé, Cabriolet, Roadster i Speedster – wszystkie warianty Porsche 356 były produkowane równolegle i indywidualnie wykańczane. Ta zasada różnorodności wariantów w połączeniu z wysoką wydajnością i jakością pozostała znakiem rozpoznawczym produkcji w siedzibie głównej.
„Zuffenhausen jest i pozostanie domem naszych samochodów sportowych. To tutaj produkujemy samochody, które fascynują świat – z produkcją, która od 75 lat łączy rzemiosło i umiejętności inżynierskie,” podkreśla Reimold.
Charakterystyczne dla tego miejsca jest to, że wszystkie modele i warianty 911 – od Carrery po topowe modele GT i samochody Cup – są produkowane na jednej linii. Wyszukane wyposażenie wnętrz powstaje w fabrycznej tapicerni, gdzie mistrzowie rzemiosła nadają każdemu samochodowi indywidualny charakter.
Od 356 do elektrycznej rewolucji
W latach 60. model 911 z powodzeniem zastąpił 356. Produkcja została rozszerzona, powstały nowe budynki produkcyjne. Produkcja silników została przeniesiona, a Werk 2, które i tak było stale rozbudowywane, otrzymało dodatkową halę. W 1969 roku powstał budynek 41 – wielopiętrowy obiekt produkcyjny przeznaczony do końcowego montażu. Porsche optymalizowało przepływ produkcji i zwiększało moce produkcyjne.
W 1973 roku w Porsche pracowało około 4000 osób, a do końca lat 80. ponad dwa razy więcej w trzech lokalizacjach: produkcja w Zuffenhausen, centrum badawczo-rozwojowe w Weissach i biura w Ludwigsburgu. W latach 70. i 80. w Zuffenhausen, oprócz modelu 911, montowano i produkowano także modele z silnikiem z przodu, takie jak 928, 944 i 968.
Kolejna znacząca zmiana w historii zakładu nastąpiła wraz z przygotowaniami do rozpoczęcia produkcji w pełni elektrycznego Taycana, który wszedł do seryjnej produkcji w 2019 roku. W ramach tej transformacji Porsche stworzyło nowe obszary produkcyjne: w Werk 5 powstała nowa hala nadwozi, a w Werk 1 otworzono nowoczesną lakiernię – wszystko dostosowane do wymogów elektromobilności.
Gdzie hightech spotyka się z tradycyjnym rzemiosłem
Dzisiaj Zuffenhausen jest symbolem precyzji, innowacji i wyrafinowanego rzemiosła. To miejsce, w którym Porsche łączy tradycję z najnowocześniejszą technologią produkcyjną: bezzałogowe systemy transportowe, centralna chmura fabryczna i wykorzystanie sztucznej inteligencji – to tylko niektóre z innowacji stosowanych w produkcji samochodów sportowych „Made in Zuffenhausen”.
W Zuffenhausen znajduje się centrum produkcyjne modelu 911 i w pełni elektrycznego Taycana. Ponadto, na obszarze o powierzchni około jednego kilometra kwadratowego w północnej części Stuttgartu, w dwóch fabrykach silników produkowane są silniki typu boxer do samochodów sportowych, silniki V8 do czterodrzwiowych modeli z silnikiem spalinowym oraz silniki elektryczne do Taycana i elektrycznego Macana.
Zakład w Zuffenhausen mieści również trzy manufaktury: Porsche Exclusive Manufaktur, gdzie samochody klientów są bogato indywidualizowane, dział Sonderwunsch, gdzie powstają unikaty, oraz manufakturę CFK, gdzie elementy zewnętrzne nadwozia dla modeli sportowych o szczególnie lekkiej konstrukcji, takich jak 911 S/T czy 911 GT3 RS, są montowane ręcznie poza regularną linią produkcyjną.
Jubileusz patrzący w przyszłość
W swoim zakładzie w Zuffenhausen Porsche łączy korzyści płynące z przemysłowej produkcji seryjnej z ekskluzywnym charakterem unikalnych produktów samochodów sportowych. „Zuffenhausen jest i pozostanie domem naszych samochodów sportowych. To tutaj produkujemy samochody, które fascynują świat – z produkcją, która od 75 lat łączy rzemiosło i umiejętności inżynierskie,” podkreśla Reimold.
Tym jubileuszem Porsche nie tylko świętuje imponującą przeszłość, ale także patrzy w przyszłość: Zakład w Zuffenhausen, podobnie jak jego odpowiednik w Weissach i pełny zakład w Lipsku, jest symbolem przełomowych technologii, jakości produkcji i nieustającego dążenia Porsche do stworzenia doskonałego samochodu sportowego.
Dziś, gdy przemysł motoryzacyjny przechodzi głęboką transformację w kierunku elektromobilności (poniekąd mocno wymuszoną), Zuffenhausen ponownie udowadnia swoją zdolność do adaptacji i innowacji. Miejsce, które zaczynało jako skromne biuro konstrukcyjne, stało się centrum doskonałości, gdzie tradycja i przyszłość spotykają się, tworząc samochody, które nadal definiują, czym powinien być prawdziwy samochód sportowy.
Co przyniesie kolejne 75 lat tej motoryzacyjnej Mekki? Jedno jest pewne – historia Porsche wciąż jest pisana, a jej najważniejsze rozdziały nadal będą powstawać właśnie tutaj, w Zuffenhausen. Jaki jest Twój ulubiony model Porsche, który wyjechał z fabryki w Zuffenhausen?