Historia marki Abarth
Firma została założona w 1949 r. w Bolonii przez inżyniera i konstruktora Karla „Carlo” Abartha, specjalizująca się w zmianach samochodów osobowych produkowanych głównie przez Fiata. W swojej historii opracowywała również sportowe modele dla marek Alfa Romeo, Lancia, Simca i Porsche. Niezliczone zwycięstwa i ustanowione rekordy na całym świecie przyniosły sławę marce Abarth.
Logo firmy przedstawia skorpiona, znak zodiaku założyciela. Abarth, jak lubił się nazywać był twórcą przygotowanym na sukces. Zaczynał swoją przygodę od ulepszania motocykli , by w późniejszym czasie zdobyć doświadczenie w budowie samochodów wyścigowych i sportowych w latach 1946-1949.
Sukces firmy rozpoczął się od akcesoriów tuningowych, które miały dużą popularność. Pierwszym z nich był tłumik, który dodawał do małego samochodu agresywny dźwięk, jednak wzrost mocy był znikomy. Zyski z produkcji sprzętu pozwoliły na sfinansowanie kosztownej produkcji samochodów wyścigowych w małych seriach.
Trampoliną i pierwszym krokiem do sławy był Fiat 600 Abarth 750, który wszedł do produkcji w 1956 roku. Model ten był sprzedawany jako zestaw montażowy dla kierowców którzy lubili prace z zakresu „zrób to sam”. Główną zmianą była interwencja w cylindry z zachowaniem układu mechanicznego i głównych elementów wspólnych dla seryjnych samochodów. Zmianie uległo nadwozie, zostało opracowane przez Pininfarinę jako bardziej opływowe i sportowe.
Dzięki swojemu charakterystycznemu wyglądowi i doskonałej dynamice jazdy, Abarth Scorpione 1300 przyciąga uwagę miłośników szybkiej jazdy i eleganckiego designu. foto:RMAuctions
Samochód ustanowił kilka rekordów międzynarodowych w rajdach. Od tej pory było wiadomo, że firma potrafi budować solidne samochody sportowe odnoszące sukces. Znakiem wyróżniającym była niska waga samochodów i doskonała aerodynamika. W najbardziej popularnych wersjach samochodów Fiat 500 i 600 Abarth oferował tuning na różnych poziomach wydajności.
Równie ważne były także popularne zestawy montażowe do starego Fiata 500 Abarth, który czynił z małej pięćsetki samochód agresywny i sportowy. W 1963 roku został zaprezentowany Fiat 595 Abarth, pierwszy produkowany samochód w fabryce na bazie Fiata 500, później 500 D oraz 500 F do końca 1971 roku. W międzyczasie, bo w 1964 roku pojawił się Fiat Abarth 595 SS, Fiat 695 Abarth i Fiat Abarth 695 SS.
Dwa ostatnie modele miały pojemność silnika równą 689 cm3. Części opracowane przez firmę Abarth obejmowały elementy deski rozdzielczej (prędkościomierz, licznik kilometrów, obrotomierz, wskaźnik poziomu paliwa i czujnik temperatury oleju), kierownica 3 ramienna, gaźnik Solex zamontowany na specjalnej obudowie z aluminium, aluminiowej miski olejowej, układu dolotowego oraz inne drobniejsze zmiany. W tych wersjach tylna klapa silnika została podniesiona w celu lepszego chłodzenia silnika i tym samym poprawienia wydajności.
Rok 1960 był bardzo udany dla firmy w wyścigach górskich i wyścigach samochodów sportowych, głównie w klasach od 850cc do 2000cc. Modele konkurowały z sukcesem głównie z Porsche 904 oraz Ferrari Dino.
Pod koniec 1960 r. powstała wersja drogowa samochodu Abarth 850 TC (Turismo Competizione), który pozostawał w produkcji do 1966 r. Fiat dostarczał model 600 do firmy Abarth bez kilku podstawowych części (wał napędowy, wydech, gaźnik oraz układ hamulcowy), które zostały zamontowane w Abarth 850 TC.
W 1962 r. powstają dwie wersje samochodu Abarth 850:
- CT Nurburgring o mocy 55 KM przy 6500 obr. /min. Wersja ta została stworzona w celu upamiętnienia zwycięstwa w klasie na torze Nurburgring Fiatem 500 Abarth 850
- CT / SS o mocy silnika 57 KM przy 6500 obr./min. Pod koniec 1962 r. wersja zmieniła nazwę na 850 TC
Firma pozostałą niezależna do roku 1971, kiedy to została kupiona przez Fiata. Przez kilka lat Karl Abarth pracuje jeszcze dla Fiata jako konsultant. Od tego czasu pozostała jako nazwa kilku wersji sportowych samochodów różnych marek grupy Fiat (Fiat Seicento Schumacher, Fiat Stilo Abarth, Fiat Punto Abarth). Abarth przygotowywał również dla grupy Fiata samochody rajdowe takie jak Fiat 124 Abarth oraz 131 Abarth. W latach 80 XX wieku nazwa Abarth była przede wszystkim wykorzystywana do oznaczenia wydajności Fiatów jak Fiat Ritmo Abarth 130 TC. W latach 90 XX wieku marka Abarth została niemal zupełnie zapomniana.
Pierwszym samochodem po „reaktywacji” w 2007 roku był Fiat Punto Abarth produkowany w dwóch wersjach: 155 i 180 KM (zestaw „SS”). Rok później pojawił się Fiat 500 Abarth z mocą 135 i 160 KM (wersja „SS”). W czerwcu 2009 roku rozpoczyna się produkcja Abarth Grande Punto SuperSport. Podstawową cechą jest seryjnie zainstalowana wersja „SS” z silnikiem o mocy 180 KM, wnętrze ze sportowymi fotelami Sabelt. Wersja ta była możliwa z lakierem Campovolo o odcieniu szarości, jak w starych modelach samochodów Abarth.
Aktualnie Abarth w całej Europie posiada około 70 salonów. W rzeczywistości są to warsztaty samochodowe w których dokonuje się przeróbek i montażu gotowych zestawów sportowych. Marka szczególnie koncentruje się na rynku niemieckim, holenderskim, belgijskim gdzie znaczek Made In Italy w branży sportowej jest mocno utrwalony i zachwalany.
Obecnie firma jest własnością i spółką zależną w 100% od Fiat Group Automobiles. Reaktywowana w 2007 roku pod nazwą Abarth & C. SpA, zajmuje się produkcją i opracowaniem sportowych samochodów marki Fiat.
Wersje „S” oraz „SS”
Specjalne wersje modeli Abarth były oznaczane literami „S” jako Sport oraz „SS” jako SuperSport. Różnice między tymi wersjami polegały bardziej na wyglądzie niż ingerencji w mechanikę pojazdu.