Historia motoryzacyjna marki Adler
Historia marki jest fascynująca i pełna innowacji. Na początku XX wieku firma zaliczała się do największych producentów samochodów w Niemczech. Podobnie jak wielu innych pionierów motoryzacji Adler-Werke zaczynał od produkcji maszyn do pisania i rowerów w 1880 r. we Frankfurcie. W 1900 r. właściciel postanowił przestawić się na budowę samochodów. W tym samym roku z fabryki zjeżdża pierwszy samochód, a rok później motocykl.
Pierwszy samochód został zbudowany przy użyciu jednocylindrowego silnika o mocy 3,5 KM firmy De Dion-Bouton (Francja) z wałem napędowym zamiast łańcucha, napędzającego tylne koła. Rozwiązanie to w tym samym czasie zaczął stosować w niektórych swoich modelach Renault.
Jednostki napędowe firmy De Dion-Bouton stosowano do końca 1903 roku, a od 1904 były montowane silniki własnej konstrukcji.
W roku 1914 nazwę Adler nosiło 20% wszystkich zarejestrowanych samochodów w Niemczech. Marka rośnie w siłę i w pierwszej połowie 1930 roku Adler jest już trzecim co do wielkości producentem nowo rejestrowanych samochodów (po Oplu i Auto Union) w Niemczech.
Niezwykła jakość wykonania
Zakłady Adler były jednym z pionierów w produkcji samochodów z przednim napędem. W latach 20-tych i 30-tych XX wieku modele Adler cieszyły się doskonałą reputacją.
W okresie 1926 – 1934 Adler wyprodukował 20 000 egzemplarzy bardzo udanego modelu Standard 6. W roku 1928 powstał inny udany model 15/80 Standard 8, którego produkcja kończy się w 1934 r. Kolejny model Adler Triumpf został przedstawiony w 1932 roku. Był to pojazd klasy średniej z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół zaprojektowany przez inżyniera Hansa Gustava Roehra. Modele Standard były pierwszymi samochodami z hamulcami hydraulicznymi, począwszy od 1926 r., kiedy zostały wyposażone w system Lockheed ATE.
W okresie 1926 – 1934 Adler wyprodukował 20 000 egzemplarzy bardzo udanego modelu Standard 6.
Adler miał doskonałą okazję aby wykazać się przy produkcji samochodów dla wojska. W latach 30 dwudziestego wieku na bazie modelu Adler Standard 6 fabryka wybudowała dwa wojskowe pojazdy transportowe: KFZ 13 oraz KFZ 14, które brały udział w wojnie na terenie Polski. Model KFZ 13 był transporterem opancerzonym, natomiast KFZ 14 pojazdem bardziej cywilnym, bez uzbrojenia. Łączna produkcja obu tych modeli wyniosła ponad 200 sztuk.
W latach 1927-1929 Clarenore Stinnes w modelu Standard 6 był pierwszym, który objechał świat samochodem.
Nowe jednostki napędowe
W 1934 roku Adler wypuścił na rynek mały samochód z napędem na przednie koła – Adler Trumpf Junior. Jak się okazało był to strzał w dziesiątkę gdyż do 1939 roku Adler Trumpf Junior zostaje wyprodukowany w ilości 100 000 egzemplarzy. Był to najpopularniejszy model marki Adler w jej historii. Silniki czterocylindrowe stosowane w tym modelu miały pojemność od 995cc do 1645cc.
Oprócz bardzo dobrych cztero- i sześciocylindrowych silników od 1938 r. Adler oferował silnik ośmiocylindrowy, który został zaprojektowany przez architekta Waltera Gropiousa. Silnik ten był przeznaczony do budowy sportowych modeli, które ustanowiły 22 międzynarodowe rekordy i zwycięstwa w swojej klasie również na 24-godzinnym Le Mans.
Od 1936 roku kolejnym atutem marki było opływowe nadwozie w nowych samochodach, a wprowadzony rok później model Adler 2,5 z sześciocylindrowym silnikiem 2,5 litra o mocy 43kW – 54KM był tego doskonałym przykładem. Wersja sportowa posiadała silnik sześciocylindrowy o mocy 80 KM (58kW) (potoczna nazwa Adler Autobahn), która pochodziła od budowanych w tym czasie autostrad i na te drogi pojazd był głównie przeznaczony. Prędkość maksymalna wynosiła 150 km/h, jednak jak na samochód sześciocylindrowy było to trochę za mało.
Kres produkcji samochodów Adler
Wybuch II wojny światowej oznaczał koniec marki i jej upadłość. Adler zmienił profil firmy na produkcję broni, pancernych nadwozi oraz wykorzystywał więźniów do przymusowej pracy. Po ciężkich bombardowaniach w 1944 r. bomby zrzucone na zakład zniszczyły go całkowicie. Produkcja zostaje zlecona zewnętrznym firmom, jednak nadal brakowało pracowników, nawet przymusowych.
Po wojnie eksperymenty z nowymi modelami Adler zaprzestał w 1948 roku i ograniczył się ponownie do budowy maszyn piszących i urządzeń biurowych. Wielu właścicieli samochodów Adler nie mogło uwierzyć w koniec produkcji tak doskonałych samochodów.
Od 1949 do 1957 dochodzi do produkcji jedynego motocykla MB 250S. Motor posiadał bardzo zaawansowany technicznie dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o mocy 18KM, który był przedmiotem inspiracji i badań w projektowaniu pierwszych modeli motocykli Yamaha.
Rok 1955 to dla marki Adler prezentacja pierwszego skutera o pojemności 100cc, który ma przynieść poprawę sprzedaży spowodowaną spadkiem popytu na motocykle.
W roku 1954 Adler sprzedał pierwszą elektryczną maszynę do pisania. Wprowadzenie komputerów do biur okazało się dla firmy przysłowiowym „gwoździem do trumny”. Początkowo firma w 1992 r. zaprzestała produkcji, a ostateczne zamknięcie nastąpiło 30 czerwca 1998 r.
Całkowita ilość samochodów osobowych, wyprodukowanych przez Adlera do 1941 roku wyniosła niewiele ponad 212 000 egzemplarzy.