Adler historia motoryzacyjnej potęgi

Historia motoryzacyjna marki Adler

Podobnie jak wielu innych pionierów motoryzacji Adler-Werke zaczynał od produkcji maszyn do pisania i rowerów w 1880 r. we Frankfurcie. W 1900 r. właściciel postanowił przestawić się na budowę samochodów. W tym samym roku z fabryki zjeżdża pierwszy samochód, a rok później motocykl.

Pierwszy samochód został zbudowany przy użyciu jednocylindrowego silnika o mocy 3,5 KM firmy De Dion-Bouton (Francja) z wałem napędowym zamiast łańcucha, napędzającego tylne koła. Rozwiązanie to w tym samym czasie zaczął stosować w niektórych swoich modelach Renault.


Jednostki napędowe firmy De Dion-Bouton stosowano do końca 1903 roku, a od 1904 były montowane silniki własnej konstrukcji.

W roku 1914 nazwę Adler nosiło 20% wszystkich zarejestrowanych samochodów w Niemczech. Marka rośnie w siłę i w pierwszej połowie 1930 roku Adler jest już trzecim co do wielkości producentem nowo rejestrowanych samochodów (po Oplu i Auto Union) w Niemczech.

Zakłady Adler były jednym z pionierów w produkcji samochodów z przednim napędem. W latach 20-tych i 30-tych XX wieku modele Adler cieszyły się doskonałą reputacją.
W okresie 1926 – 1934 Adler wyprodukował 20 000 egzemplarzy bardzo udanego modelu Standard 6. W roku 1928 powstał inny udany model 15/80 Standard 8, którego produkcja kończy się w 1934 r. Kolejny model Adler Triumpf został przedstawiony w 1932 roku. Był to pojazd klasy średniej z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół zaprojektowany przez inżyniera Hansa Gustava Roehra. Modele Standard były pierwszymi samochodami z hamulcami hydraulicznymi, począwszy od 1926 r., kiedy zostały wyposażone w system Lockheed ATE.

Adler miał doskonałą okazję aby wykazać się przy produkcji samochodów dla wojska. W latach 30 dwudziestego wieku na bazie modelu Adler Standard 6 fabryka wybudowała dwa wojskowe pojazdy transportowe: KFZ 13 oraz KFZ 14, które brały udział w wojnie na terenie Polski. Model KFZ 13 był transporterem opancerzonym, natomiast KFZ 14 pojazdem bardziej cywilnym, bez uzbrojenia. Łączna produkcja obu tych modeli wyniosła ponad 200 sztuk.

Adler 2,5 Autobahn Adler 2,5 Autobahn
Adler 2,5 Autobahn
W latach 1927-1929 Clarenore Stinnes w modelu Standard 6 był pierwszym, który objechał świat samochodem.

W 1934 roku Adler wypuścił na rynek mały samochód z napędem na przednie koła – Adler Trumpf Junior. Jak się okazało był to strzał w dziesiątkę gdyż do 1939 roku Adler Trumpf Junior zostaje wyprodukowany w ilości 100 000 egzemplarzy. Był to najpopularniejszy model marki Adler w jej historii. Silniki czterocylindrowe stosowane w tym modelu miały pojemność od 995cc do 1645cc.

Oprócz bardzo dobrych cztero- i sześciocylindrowych silników od 1938 r. Adler oferował silnik ośmiocylindrowy, który został zaprojektowany przez architekta Waltera Gropiousa. Silnik ten był przeznaczony do budowy sportowych modeli, które ustanowiły 22 międzynarodowe rekordy i zwycięstwa w swojej klasie również na 24-godzinnym Le Mans.

Od 1936 roku kolejnym atutem marki było opływowe nadwozie w nowych samochodach, a wprowadzony rok później model Adler 2,5 z sześciocylindrowym silnikiem 2,5 litra o mocy 43kW – 54KM był tego doskonałym przykładem. Wersja sportowa posiadała silnik sześciocylindrowy o mocy 80 KM (58kW) (potoczna nazwa Adler Autobahn), która pochodziła od budowanych w tym czasie autostrad i na te drogi pojazd był głównie przeznaczony. Prędkość maksymalna wynosiła 150 km/h, jednak jak na samochód sześciocylindrowy było to trochę za mało.

Wybuch II wojny światowej oznaczał koniec marki i jej upadłość. Adler zmienił profil firmy na produkcję broni, pancernych nadwozi oraz wykorzystywał więźniów do przymusowej pracy. Po ciężkich bombardowaniach w 1944 r. bomby zrzucone na zakład zniszczyły go całkowicie. Produkcja zostaje zlecona zewnętrznym firmom, jednak nadal brakowało pracowników, nawet przymusowych.

Po wojnie eksperymenty z nowymi modelami Adler zaprzestał w 1948 roku i ograniczył się ponownie do budowy maszyn piszących i urządzeń biurowych. Wielu właścicieli samochodów Adler nie mogło uwierzyć w koniec produkcji tak doskonałych samochodów.

Adler Trumpf Junior Adler Trumpf Junior
Adler Trumpf Junior
Od 1949 do 1957 dochodzi do produkcji jedynego motocykla MB 250S. Motor posiadał bardzo zaawansowany technicznie dwusuwowy, dwucylindrowy silnik o mocy 18KM, który był przedmiotem inspiracji i badań w projektowaniu pierwszych modeli motocykli Yamaha.
Rok 1955 to dla marki Adler prezentacja pierwszego skutera o pojemności 100cc, który ma przynieść poprawę sprzedaży spowodowaną spadkiem popytu na motocykle.

W roku 1954 Adler sprzedał pierwszą elektryczną maszynę do pisania. Wprowadzenie komputerów do biur okazało się dla firmy przysłowiowym „gwoździem do trumny”. Początkowo firma w 1992 r. zaprzestała produkcji, a ostateczne zamknięcie nastąpiło 30 czerwca 1998 r.

Całkowita ilość samochodów osobowych, wyprodukowanych przez Adlera do 1941 roku wyniosła niewiele ponad 212 000 egzemplarzy.

Zobacz wszystkie zdjęcia Adler

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *